Miksi sisällöntuotanto on voittamaton markkinoinnin osa-alue?

Nykypäivän markkinoinnissa ei voi välttyä kuulemasta termiä sisällöntuotanto. Sana herättää meissä erilaisia tuntemuksia riippuen siitä, millaisia kokemuksia meillä on siitä. Toisille sisällöntuotanto tai sisällöntuottaja voi tarkoittaa vain tekstin kirjoittajaa tai somevaikuttajaa, toiselle taas monipuolisempaa markkinoinnin osaajaa. Todellisuudessa kaikki yrityksen markkinointi on sisällöntuotantoa, ja näin lähes jokainen markkinoinnin alan ammattilainen on jollain tasolla myös sisällöntuottaja.

Tarinat myyvät, koska niihin samaistutaan

Ihmiset ovat kautta aikojen rakastaneet tarinoita. Ei ole siis lainkaan sattumaa, että tarinat toimivat myös markkinoinnissa. Perinteinen osta-osta-markkinointi on mennyttä, ja sen tilalle ovat nousseet vahvasti tarinat, jotka eri medioiden ja kanavien sisällöntuottajat tuovat eläväksi ja sulauttavat potentiaalisten asiakkaiden sydämiin. Nykyään tahdotaan luoda asiakkaalle mahdollisimman paljon lisäarvoa ja antaa tietoa, josta on hänelle hyötyä – jo ennen varsinaista ostopäätöstä.

Tarinoiden avulla voidaan kertoa tuotteen tai yrityksen historiasta, luoda asiakkaan mieleen tarve ostaa tuote tai palvelu sekä rakentaa tehokkaasti toivottua ilmettä ja imagoa brändin ympärille. Sisällöntuottaja on kuin kivikauden tarinankertoja iltanuotiolla: nappaa kuulijat mukaansa ja kertoo tarinan sopivasti höystettynä niin, että toiset ovat myytyjä.

Tarina voidaan kertoa monella tapaa, esimerkiksi videolla, valokuvana, tekstinä tai vaikkapa animaationa. Paras tapa saada toivottu viesti perille on kertoa tarina monissa eri kanavissa ja muodoissa. Tällöin se jää varmemmin mieleen ja myös pysyy siellä. Voit esimerkiksi kirjoittaa aiheesta blogin, luoda somepostaukset, tehostaa sanomaa lyhyellä videolla ja lähettää asiakkaille vielä uutiskirjeen muistutuksena. Hyvin suunniteltu sisältö kulkee mukana koko asiakkaan ostopolun ajan, antaen tukea myönteiselle ostopäätökselle. Tarinoilla luodaan asiakkaan mieleen tarve tai vahvistetaan jo olemassa ollutta tarvetta.

Taitava sisällöntuottaja löytää asiakkaan yrityksestä olennaisen

Joskus käy niin, että markkinointityön tilaaja ei itsekään oikein tiedä, mikä markkinoinnin kärjen tulisi olla tai miten omista palveluista tulisi kertoa. Joskus punainen lanka on solmussa tai peräti kokonaan hukassa. Tällaisissa tapauksissa taitava sisällöntuottaja on korvaamaton, sillä hän pystyy kaivamaan asiakkaasta esiin juuri ne olennaiset pointit, joista saadaan hiottua toimiva ja koukuttava markkinointikokonaisuus. Näin markkinoinnin viestiä on helppo kirkastaa ja jalkauttaa eri kanaviin.

Sisällöntuottaja on se tyyppi, joka uskaltaa katsoa maailmaa laatikon ulkopuolelta ja luoda mieleen pulpahtaneet ideat konkretiaksi. Joskus näitä timanttisia sisällöntuottajatyyppejä osuu yhden katon alle useampi, kuten Pieni Ideassa.

Millainen tarina sinun yrityksesi tai tuotteesi taustalla on? Voisimmeko me auttaa sinua löytämään ytimen ja kertomaan sen koukuttavasti maailmalle?

Kirjoittaja

Yrittäjä, Projektikoordinaattori, Graafinen Suunnittelija

Liittyvät artikkelit

Tervetuloa!

Mitä Luovat Agentit tekevät ja miksi sinunkin yrittäjänä on hyvä olla yhteydessä osaavan agentuurin kanssa.

Täältä löydät kokemuksen pohjalta opittuja vinkkejä markkinointiin.

Tilaa Luovien Agenttien ideakirje

Viimeiset artikkelit

11
heinäkuu 1, 2021
Digimarkkinoinnin työkalut
11
heinäkuu 20, 2020
Viisi somemarkkinoinnin ongelmaa ratkaistuna
11
kesäkuu 12, 2020
Huomaa minut Google!

Instagram


Tarinamme alkoi graafikosta, joka olisi voinut tehdä graafista suunnittelua. Taitavia tekijöitä on nyt kiertynyt ympärille sen verran, että kolmen vuoden jälkeen on tekijä muuttunut verkostoksi, pienet työt projekteiksi ja asiakkaat vakituisiksi.

Luovien Agenttien Toimisto Oy on tullut tutuksi Mainostoimisto Pieni Ideana. Vuoden 2021 alusta nimi muutettiin sopivammaksi, Luovien Agenttien Toimisto Oy:ksi, ja verkosto on kasvanut yli 60 freelanceriin yhteistökuvioiden kautta. Kiva kun löysit meille!

Viimeisimmät projektit

11
11
11