Google-näkyvyys on olennainen osa optimoitua sisällöntuotantoa. Google suodattaa hakutuloksiin osuvimmat tulokset valtavan massan joukosta ja tämän listan kärkipäähän pääseminen vaatii hieman vaivaa ja pitkäjänteisyyttä. Optimointi on kuitenkin se keino, jolla tavoitat asiakkaan juuri silloin, kun hänellä on tarvetta sinun tarjoamallesi palvelulle.

Hakukoneoptimointi, eli Search Engine Optimization, lyhyesti SEO, on sisällöntuotantoa sekä verkkosivun optimointia tavoitteena orgaanisen kävijävirran lisääminen hakukoneiden kautta. Suomessa hakukoneista puhuttaessa on pääsääntöisesti aina kyse Googlesta. Tänä päivänä hakukoneoptimointi on tärkeä osa yritysten markkinointistrategiaa.

Google on ankara isäntä, mutta kesytettynä loistava renki. Kuten varmasti jo tiedät, ei hakutulosten kärkeen pääse aivan helposti, vaan homma vaatii paneutumista, kärsivällisyyttä ja ennen kaikkea laadukasta sisältöä. Vaiva kuitenkin kannattaa, sillä oikein tehtynä hakukoneoptimoitu sisältö lisää sivustosi liikennettä ja asiakasmääriä paljon edullisemmin kuin mikään maksullinen mainonta.

Miksi SEO-optimoitu sisällöntuotanto on tärkeää?

Kuka tahansa voi laittaa pystyyn nettisivut. Nämä sivut voivat nököttää netin äärettömyydessä vuosia ilman, että kukaan koskaan vierailee sivustolla. Syy vierailijoiden puutteeseen on se, ettei kukaan tiedä näiden sivujen olemassaolosta. Ne eivät sieltä itsekseen nouse löydettäviksi vaan vaaditaan pientä keskustelua Googlen kanssa. Pelkkä sometus ei riitä, vaikka oikein hyvä näkyvyyden väline sekin on.

Google on suomalaisten keskuudessa tämän päivän yleisin tiedonhakuväline. Se tarjoaa käyttäjälleen kohdennettuja hakutuloksia ja jos sinun sivustosi ei löydy hakutuloksista, et ole edes mukana kilpailussa. Potentiaalinen asiakas etsii tietoa tai ratkaisua omaan tarpeeseensa yleisimmin juuri Googlen kautta. Monet kysyvät myös mielipiteitä tutuiltaan sosiaalisen median kautta. Siksi on tärkeää, että sinulla on näkyvyyttä Googlessa sekä somessa.

Miten saan näkyvyyttä Googlessa?

Ensisijaisen tärkeää sisällöntuotannossa on se, että sivustosi todella tarjoaa käyttäjälleen arvokasta tietoa. Vaikka hakukoneoptimointi yleensä yhdistetään hakusanojen viljelyyn sivustolla, Googlea ei voi jymäyttää hakusanarimpsuilla tai muilla kikkakolmosilla, vaan sisällön tulee olla laadukasta ja sitä tulee myös päivittää säännöllisesti.

Uniikki sisältö on sitä, mitä annat potentiaaliselle asiakkaalle. Sen tulee vastata asiakkaan esittämiin kysymyksiin ja tehdä tilanteen ratkaisusta helppoa. Miten sinä voit auttaa? Tarjoatko riittävän selväsanaista ja kiinnostavaa tietoa sivustollasi vieraileville ihmisille? Onko sinun tuotteesi tai palvelusi esitelty ymmärrettävästi ja saako sinuun helposti yhteyden nettisivujen kautta? Jos itse hakisit tietoa kyseisestä aiheesta, antaisiko sivustosi oikeanlaisen vastauksen?

Hakusanat ovat ilman muuta tärkeässä osassa, mutta ne tulee sovittaa saumattomasti tekstiin. Sinne tänne roiskitut hakusanat rikkovat sisällön ja vievät sanomaltasi terän. Heikko kieliasu tulkitaan herkästi ammattitaidottomuudeksi tai välinpitämättömyydeksi. On hyvin tärkeää, että avainsanat kulkevat käsi kädessä aiheen kanssa. Näiden avulla ohjaat sivustollesi ne ihmiset, jotka todella ovat kiinnostuneita asiastasi.

Google-näkyvyys paranee, kun sivuston otsikoinnit, metatekstit, kuvatekstit ja hakusanat ovat kunnossa. Sivuston sisäiset linkit ovat myös tärkeitä ja hyvää tekee sekin, että sivustolle on olemassa ulkopuolisia linkkejä. Videot sekä grafiikka tuovat niin ikään nostetta näkyvyyden suhteen. Sivun jaot sosiaalisessa mediassa kasvattavat liikennettä sekä sivuston tartuntapintaa hakukoneiden hampaissa.

Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi Googlen algoritmit tarttuvat muun muassa sivuston turvallisuuteen sekä responsiivisuuteen. Mitä paremmin sivustosi palvelee käyttäjäänsä, sitä luotettavammaksi myös Google sen luokittelee.

Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito

Vanha kiinalainen sananlasku sopii myös nettimaailmaan. Hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa voi verrata siemenen istuttamiseen. Verkkosivuja rakentaessa istutamme sisällön joukkoon siemeniä, jotka menestyessään kasvattavat kävijämäärää. Laadukas sisältö on kuin lannoite: Mitä arvokkaampaa tekstiä tuotat, sen sitouttavampaa se myös on. Sitten tarvitaan vielä paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja rakkautta. Pienistä iduista huolehtimalla kasvatamme pian kokonaisen puun tai vaikka rönsyilevän puutarhan, josta keräämme hedelmää vuosien ajan.

Hakukoneoptimointiin voi lähteä perehtymään itse, sillä se on ilmaista, eikä vaadi varsinaisia työvälineitä. Parhaan tuloksen saat kuitenkin ammattilaisen avulla. Pieni panostus laadukkaaseen sisältöön, verkkosivujen toimivuuteen sekä virkeään some-elämään on iso satsaus tulevaisuudelle.

Hakukoneoptimointi voi aloittelijalle olla hankalaa. Hakukoneoptimointiin kannattaa kuitenkin satsata, koska hakukonenäkyvyys tuo sivustollesi kävijöitä. Jos tarvitset vinkkejä hakukoneoptimointiin, voimme auttaa sinut alkuun!

Kirjoittaja

Yrittäjä, Projektikoordinaattori, Graafinen Suunnittelija

Liittyvät artikkelit

Tervetuloa!

Mitä Luovat Agentit tekevät ja miksi sinunkin yrittäjänä on hyvä olla yhteydessä osaavan agentuurin kanssa.

Täältä löydät kokemuksen pohjalta opittuja vinkkejä markkinointiin.

Tilaa Luovien Agenttien ideakirje

Viimeiset artikkelit

11
heinäkuu 1, 2021
Digimarkkinoinnin työkalut
11
heinäkuu 20, 2020
Viisi somemarkkinoinnin ongelmaa ratkaistuna
11
kesäkuu 29, 2020
Miksi sisällöntuotanto on voittamaton markkinoinnin osa-alue?

Instagram


Tarinamme alkoi graafikosta, joka olisi voinut tehdä graafista suunnittelua. Taitavia tekijöitä on nyt kiertynyt ympärille sen verran, että kolmen vuoden jälkeen on tekijä muuttunut verkostoksi, pienet työt projekteiksi ja asiakkaat vakituisiksi.

Luovien Agenttien Toimisto Oy on tullut tutuksi Mainostoimisto Pieni Ideana. Vuoden 2021 alusta nimi muutettiin sopivammaksi, Luovien Agenttien Toimisto Oy:ksi, ja verkosto on kasvanut yli 60 freelanceriin yhteistökuvioiden kautta. Kiva kun löysit meille!

Viimeisimmät projektit

11
11
11